Svar: Amning contra flaske
17. november 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Bonnie
Det lyder umiddelbart som om at din lille dreng er rigtig glad for brystet og at du også har fint med mælk til ham. Han har bare en alder nu, hvor han begynder at være så meget mere interesseret i verden, at han ikke får koncentreret sig nok om amningen om dagen og for at indhente det forsømte, melder han sig så hyppigere i løbet af natten.. Det er jo en meget god evne at have, men naturligvis lidt for hårdt for dig:o)
Derfor ville det være rigtig godt, hvis du kunne få ham til at spise lidt mere hos dig i løbet af dagen. Du kan evt. lægge dig ind i sengen med ham, amme ham der ligesom du gør om natten, for nedrullede gardiner og på den måde få ham til at tage mere fra. Forsøg også at gå lidt tilbage til den metode du brugte i begyndelsen, hvor han først spiste fra den ene side, blive skiftet og så tilbudt modsatte side, så du på den måde er sikker på at han bliver fyldt godt op.
Jeg synes det er synd, hvis du begynder at planlægge flaske om dagen og amning om natten, hvis det kan lade sig gøre at tanke ham godt op med mælk hos dig. Og det lyder jo netop ikke som om du mangler mælk og så er amningen da at foretrække. Hvis du ønsker at supplere med en flaske, så tænker jeg at du i givet fald kan gøre det om aftenen, så I måske derefter begge kan få lidt flere sammenhængende timer.
Med hensyn til hans vægt, så kan det godt være at han ville tage mere på hvis han fik en flaske, men det er der bestemt ikke nogen garanti for og da han nu får grød, så får han jo lidt ekstra proteiner den vej og bliver således suppleret fint ved siden af modermælken. Jeg tænker derfor at det lige handler om at han skal til at optage skemaden lidt mere og tarmsystemet modnes og så begynder han at tage på igen.
Du skal tænke på at han også er begyndt at blive mere aktiv, bruger sig selv mere fysisk, bruger sandsynligvis både sine armen og sine ben, ligger måske aldrig ret stille? Og det betyder jo også at han forbrænder mere...
Så prøv lige at tælle til ti og se om ikke du ved at hjælpe ham til større fokus på brystet i dagtimerne, kan få ham fyldt lidt bedre op og vil du supplere med en flaske, så prøv at gøre det om aftenen så I begge får sovet lidt. Din sundhedsplejerske siger jo at han er fin og dejlig og det lyder også sådan:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske