Svar: Amning contra flaske

17. november 2007

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Bonnie

Det lyder umiddelbart som om at din lille dreng er rigtig glad for brystet og at du også har fint med mælk til ham. Han har bare en alder nu, hvor han begynder at være så meget mere interesseret i verden, at han ikke får koncentreret sig nok om amningen om dagen og for at indhente det forsømte, melder han sig så hyppigere i løbet af natten.. Det er jo en meget god evne at have, men naturligvis lidt for hårdt for dig:o)

Derfor ville det være rigtig godt, hvis du kunne få ham til at spise lidt mere hos dig i løbet af dagen. Du kan evt. lægge dig ind i sengen med ham, amme ham der ligesom du gør om natten, for nedrullede gardiner og på den måde få ham til at tage mere fra. Forsøg også at gå lidt tilbage til den metode du brugte i begyndelsen, hvor han først spiste fra den ene side, blive skiftet og så tilbudt modsatte side, så du på den måde er sikker på at han bliver fyldt godt op.

Jeg synes det er synd, hvis du begynder at planlægge flaske om dagen og amning om natten, hvis det kan lade sig gøre at tanke ham godt op med mælk hos dig. Og det lyder jo netop ikke som om du mangler mælk og så er amningen da at foretrække. ...

Annonce

... Hvis du ønsker at supplere med en flaske, så tænker jeg at du i givet fald kan gøre det om aftenen, så I måske derefter begge kan få lidt flere sammenhængende timer.

Med hensyn til hans vægt, så kan det godt være at han ville tage mere på hvis han fik en flaske, men det er der bestemt ikke nogen garanti for og da han nu får grød, så får han jo lidt ekstra proteiner den vej og bliver således suppleret fint ved siden af modermælken. Jeg tænker derfor at det lige handler om at han skal til at optage skemaden lidt mere og tarmsystemet modnes og så begynder han at tage på igen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du skal tænke på at han også er begyndt at blive mere aktiv, bruger sig selv mere fysisk, bruger sandsynligvis både sine armen og sine ben, ligger måske aldrig ret stille? Og det betyder jo også at han forbrænder mere...

Så prøv lige at tælle til ti og se om ikke du ved at hjælpe ham til større fokus på brystet i dagtimerne, kan få ham fyldt lidt bedre op og vil du supplere med en flaske, så prøv at gøre det om aftenen så I begge får sovet lidt. Din sundhedsplejerske siger jo at han er fin og dejlig og det lyder også sådan:o)

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla